Basic Body Thinking | טיפול בעיכוב התפתחותי ושיתוק מוחין

קשב ריכוז והיפראקטיביות- ADHD

 
ADHD - לקות ביכולות קשב ריכוז והיפראקטיביות
 
איך הלקות הזאת באה לידי ביטוי? אביא פה הסתכלות שכוללת בתוכה את הגוף ויכולותיו 
 
ישנם כמה תנאים מקדימים הכרחיים כדי שנוכל לייצר פניות ו/או ריכוז, וביניהם:
  • - יכולת שליטה יציבתית לאורך זמן וללא מאמץ בישיבה ובעמידה
  • - נשימה יעילה ואפקטיבית 
  • - יכולות פענוח תחושתי כולל
קושי במרכיבים אלו יכול לגרור אחריו את הגוף למצב של אי שקט מוטורי, חוסר קשב וקושי להתרכז.
כשהגוף במצב של אי שקט מוטורי כתוצאה מחוסר יכולת להחזיק מנח יציבתי, גם המוח עסוק בגוף ומתקשה להתפנות לתפקודים הקשורים לריכוז וקשב.
בהתפתחות המוטורית הגוף רוכש אבני דרך שונים, שיאפשרו לו להשיג שליטה על מנחים יציבתיים לצד השגת תנועה, כאשר כל המרכיבים האלו מנסים לייצר יעילות מירבית ואופטימלית גם מבחינה אנרגטית.
 
ילד שההתפתחות המוטורית שלו היתה מהירה מידי או איטית מידי לחילופין, נמצא בסיכון של התפתחות הלקות שכוללת בתוכה היפראקטיביות, קשב וריכוז. קצב ההתפתחות המוטורית יכולה להשפיע על איכות המרכיבים שבה. דוגמא טובה שיכולה להמחיש את הנאמר, היא יכולת הזחילה על שש. 
זחילת השש היא אחת מאבני הדרך ההתפתחותיים המוטוריים, והיא תוצאה מורכבת של מספר יכולות וביניהן המרכיב החשוב ביותר שהוא, יכולת נשיאת המשקל על הידיים, ועל כל יד בנפרד לצורך הזחילה.
מבחינת התפתחות הגוף ושמירה עליו, השימוש בידיים כאיברים שנושאים משקל מאוד חשוב למגוון תיפקודים, שאחד החשובים הוא יכולת הגנה במצבים שונים. ולכן, ילד שלא 'התאמן' במגוון היכולות של ידיים כנושאות משקל, יתקשה לייצר מגוון מספק של תנועה איכותית ושליטה עליה.
החסר של השימוש בידיים יכול להוביל להתפתחות מוטורית מהירה או לחילופין יכול משמעותית, לעכב אותה.
 
איך כל זה יכול להוביל ל ADHD? ובכן, חוסרים כאלו ואחרים ביכולות המוטוריות של הגוף, 'יכריחו' אותו למצוא את הדרך המיטבית עבורו. וכמובן שאלו אינם תהליכים מודעים. הניסיון למקסם את התנועה ואת השליטה עליה, הם שיכתיבו את מה שהגוף ייצר. כשברקע אנו זוכרים את כוח הכבידה כמוביל המרכזי, ומבינים שלכל גוף יכולות שונות וגנטיקה שונה, ולכן הבחירות של כל גוף יהיו שונות.
 
ילד שלא יכול להחזיק ישיבה או עמידה לאורך זמן, וזה קורה לא מעט ואף מתפספס באבחונים השונים, יתקשה להתרכז, לתקשר ולפתח מגוון יכולות משחק, וזאת ברמות שונות של קושי שתלויות במשתנים מגוונים.
התפתחות מוטורית תקינה תוך כדי השגת המרכיבים היציבתיים היא תנאי מקדים לרכישת יכולות של קשב וריכוז ולהפחתת המרכיב ההיפראקטיבי. 
גוף שלא התנסה במגוון תנועתי מספק, גם יחווה את בצורה איכותית את החלקים התחושתיים הקשורים לכל איברי החישה, כולל הראיה, הבנת מיקום המפרקים השונים, ופיענוח מגע על כל סוגיו.
לאור כל מה שצוין עד כה מצטרף חלק חשוב בתפקוד הגוף והמוח, הנשימה האיכותית.
ילדים המאובחנים עם הלקות של קשיי קשב, ריכוז והיפראקטיביות, מראים יכולות נשימה לא איכותיות, דבר שמגביר את הקושי הכללי שלהם. חשיבות הנשימה לצורך אספקת חמצן לגוף ולמוח ידועה ומובנת לכל אחד.
נשימה נלקחת כפעולה מובנת מאליה, ולא כך הוא אצל ילדים המאובחנים עם הלקות של קשב ריכוז והיפראקטיביות. יש לשים דגש מיוחד על נושא הנשימה.
ילד שזז הרבה בשעות הערות שלו, יכול לפתח נשימה שתגיע מעצם התנועה שלו ולא דרך פעולת הנשימה עצמה, מתוך רצון של הגוף לייעל, ולחסוך באנרגיה.
יציבה איכותית, הכוללת את כל יכולות התנועה וההחזקה של הגוו, תאפשר נשימה איכותית מעצם הפתיחה של אזור בית החזה.
 
היכולות היציבתיות שלנו על פני כדור הארץ, מאד מורכבות אבל בבסיסן הן פשוטות להבנה וכל גוף חייב לרכוש אותן. ההשפעה שלהן על המגוון התנועתי היא קרדינלית.
 

- מנחי גוף המבוססים על יכולות איכותיות יתנו שקט לגוף ויפנו את הילד לתהליכי למידה וחשיבה.

- חוסר יכולות של שמירה, לאורך זמן, על מנחים יציבתיים יכול להתבטא בלקות של קשב ריכוז והיפראקטיביות

- חוסר ביכולות היציבתיות יכול להוביל לנשימה לא מספקת עבור הגוף והמוח

 
כדי לנסות להתגבר על הקשיים האלו אנחנו מציעים טיפול שיעזור לגוף להתמודד עם נקודות התורפה שלו.
לאחר איבחון ניתן יהיה לאתר את המקומות בהם הגוף מתקשה.
רצוי לתת מענה מוקדם ככל האפשר.
 
 
 
 
 
 
-