Basic Body Thinking | טיפול בעיכוב התפתחותי ושיתוק מוחין

שיתוק מוחין - Cerebral Palsy - CP

שיתוק מוחין CP עם חשיבה טיפולית וטיפול מקדם

הצבת המטרות הטיפוליות בשיתוק מוחין אמורה לעזור לגוף למקסם את ההישגים המוטוריים והפונקציונליים, מטרה טיפולית חשובה היא הקניית מרכיבי תנועה באיכות מירבית לצורך השגת יכולות פונקציונליות.

בטיפול שלנו אנחנו שמים דגש מיוחד על המערכת המוטורית והתחושתית שאחראית להשגת והפנמת יכולות יציבתיות לילדים עם שיתוק מוחין, והבנה של הצורך באותה צורת חשיבה וטיפול גם לעיכוב מוטורי כשהרקע שהוביל לכך לא ברור.

לאחר הפגיעה במוח, שהיא לכשעצמה לא משתנה, הגוף נאלץ להתמודד עם החסר שהיא הותירה. 

תחום הפיזיותרפיה בילדים עם שיתוק מוחין מציג מספר לא קטן של התערבויות טיפוליות, שרמת העדויות לגבי רובן נמוך עד נמוך מאוד. כשמאמר מערכת בנושא cp שיתוק מוחין משתמש בכותרת שלו בתיאור "המלך הוא עירום", סביר להניח, שבעצם התובנה לכך התחילה תזוזה חיובית בתחום המחקרים, הנוגעים לשיקום לילדים עם שיתוק מוחין.

מובאת פה אמירה ברורה לגבי הצורך והידיעה, שניתן ורצוי לייצר מחקרים טובים יותר, והצגה, שאם היסודות עליהם אנו נשענים מעורערים, עלינו להשתפר.

טיפול בשיתוק מוחין cp

ילדים עם שיתוק מוחין מצריך הסתכלות על התערבויות טיפוליות שונות ועל  תהיות ושאלות  מעולם הפיזיותרפיה, ולא רק, לילדים עם שיתוק  מוחין  ועל עדויות מחקריות ורמת הביסוס שלהן.

כמו כן, יובהר, מדוע קיים צורך מהותי והכרחי  בחשיבה שיקומית  וטיפולית ברורה, שתכוון  להתאמה ספציפית למטופל ולמשפחתו. מדוע  המודל, שבסיסו הדרכה מכוונת של ההורה בכל  שלבי הטיפול, יביא  למיקסום יעיל ונכון של  האפשרויות להשגת איכות חיים למשפחה ולילד  עם שיתוק מוחין.

שיתוק מוחין בילדים היא אותה הלקות, שמאפיינת את מספר הילדים הגדול ביותר עם מגבלה מוטורית ופונקציונאלית. כ 2 ילדים מתוך אלף לידות מקבלים אבחנה של שיתוק מוחין. מאמרים עדכניים מביאים הסתכלות יותר רחבה על הלקות, שכוללת גם התייחסות למרכיב הגנטי כגורם.

לכן, סביר להניח, שהלקות הזאת תמשיך להופיע, ותשפיע על חייהם של משפחות רבות. שינוי הגדרות או סיווגי קבוצות בתוך הלקות, כנראה, לא ישנו את החשיבה ואת הטיפול בילדים אלו. ייתכן ונצטרך לפתח מודלים נוספים בנוסף ל- ICF, שיאפשרו אבחון, טיפול, מעקב ומחקר, שיתמכו בקבלת והבנת ההתערבות, הנדרשת לילד ולמשפחתו.

בלי להיכנס להגדרה הספציפית של שיתוק מוחין, חשוב לזכור, שמתלווה להגדרה פגיעה ביכולת לבסס מסלול התפתחות רגיל, והפגיעה הנוירו- התפתחותית תלווה את הילד ואת משפחתו לכל אורך חייהם. 

שיתוק המוחין הנפוץ ביותר הינו שיתוק מוחין ספסטי המהווה למעלה מ-70% מכלל האבחנות, שיתוק ספסטי הוא הפרעה התפתחותית הנגרמת כתוצאה מנזק למוח לפני הלידה, במהלך הלידה או במהלך השנים הראשונות לחייו.

לכן על ההתערבויות הטיפוליות לייצר מסגרת, שתביא לידי ביטוי את החוזקות האישיות השונות של כל ילד ומשפחתו. בהבנה, שאבחנה של שיתוק מוחין לא מביאה איתה רק קושי מוטורי, ניתן להסתכל בצורה הוליסטית רחבה על אופן ההתייחסות והטיפול תוך ידיעה שכל מטופל הוא יחיד ומיוחד.

בבואנו להציע את אופן ההתערבות הנכון עלינו לשאול כמה שאלות:

  1. האם ישנה חשיבות למודל השיקומי, אליו אנו מתייחסים?
  2. מהי הדרך, בה נבחרות מטרות הטיפול, ומה נחשב הצלחה טיפולית?
  3. האם המחקרים מצליחים לתמוך בהתערבויות הטיפוליות, שנעשה בהן שימוש?
  4. דגשים והנחיות לטיפול - האם הם מאפשרים ומכוונים להשגת איכות חיים מיטבית למטופל?

 

פיזיותרפיה מקדמת לילדים עם שיתוק מוחין - מאמר השקפה זה נכתב כדי להציף את המצב  המחקרי בתחום הפיזיותרפיה לילדים עם שיתוק מוחין עם התיחסות יחודית לנושא החשיבה הטיפולית לילדים עם שיתוק מוחין ומשפחתם.

ניתן לעשות השלכות מהמאמר הזה, לשאר קשת הילדים עם עיכוב התפתחותי, ללא קשר לסיבת העיכוב, ולהעלות למודעות את החשיבות של מקום המטופל, כמקבל החלטות לגבי איכות החיים שלו ומשפחתו. 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------